jeugd algemeen

Welkom bij de jeugdafdeling van MHC Rapide.

Hockey is een geweldige sport waar kinderen veel plezier aan kunnen beleven. Om dit plezier mogelijk te maken biedt MHC Rapide de jeugd van Hulst en omstreken de mogelijkheden om op ieders eigen niveau te hockeyen. We doen dit door opleiding en begeleiding te bieden zodat kinderen leren wat hockey is, wat teamsport inhoud, wat een club betekent.

Dit heeft zich vertaald in onze kernwaarden: groei & ontwikkeling, gezelligheid, kwaliteit, respect, sportiviteit, veiligheid, geborgenheid.

Voor het Jeugdsbeleidplan, klik hier.

Vanaf 5 en 6 jaar kom je bij een Benjamin team terecht en speel je nog geen wedstrijden. Daarna kom je in een wedstrijd team terecht:

6-7 jaar: F-team, drietal op een achtste veld

7-8 jaar: E6-team, zestal op een kwart veld

8-9 jaar: E8-team (2e jaar in training) achttal op een half veld

10-12 jaar : D Junioren, elftal - heel veld

12-14 jaar : C Junioren, elftal - heel veld

14-16jaar : B Junioren, elftal - heel veld

16-18 jaar : A Junioren, elftal - heel veld

Uitgangspunt voor het plaatsen in een team is altijd de leeftijd van de kinderen. Pas vanaf de E8-jeugd wordt er geselecteerd op kwaliteit.

Het doel van het jeugdhockey van Rapide is:

De Jongste Jeugd en Junioren teams spelen op een bij het individu passend niveau, waar ruimte is voor het spelen van prestatief hockey maar zeer zeker ook voor het spelen met vrienden en/of vriendinnen, waarbij het plezier centraal staat.

We hebben zeker ook sportieve doelstellingen:

• In alle leeftijdscategorieën D t/m A de ambitie om met de hoogst spelende teams uit te komen in de 1ste klasse.
  • In elke leeftijdscategorie minimaal 2 teams in competitie te hebben.

De indeling van de teams gebeurt door de Indelings Commissie op basis van beoordelingen door trainers en coaches gecombineerd met eigen waarnemingen.

De competitie loopt van begin september tot begin juni met een winterstop van december tot medio februari. Binnen de Jongste Jeugd starten er ook begin februari nieuwe teams in de competitie.

Zoals vele verenigingen zijn we afhankelijk van welwillende ouders. Zo worden ouders ingedeeld voor kantine diensten (1 á 2 maal per jaar).

Ook coaches van teams zijn ouders, wij helpen u met raad en daad als u dit op u wilt nemen. Daarnaast zijn er binnen onze vereniging verschillende taken en rollen die door vrijwilligers worden ingevuld. Als u iets op u wilt nemen kunt u contact opnemen met de Jeugd Commissie, Hoofdbestuur of een van de andere commissie waarvoor u interesse heeft.

Ieder potentieel lid mag 4 keer gebruik maken van een proeftraining, het idee is om te kijken of deze sport datgene brengt wat je er daadwerkelijk van verwacht had. Bevallen deze 4 proeftrainingen dan kan uw kind officieel lid worden.

Kinderen dienen op iedere training een gebitsbeschermer en scheenbeschermers te dragen. We verwachten de kinderen in sportkleding op de training. Pas wanneer de kinderen de competitie ingaan dienen ze een Rapide tenue aan te schaffen. Een eigen stick en hockeyschoenen hoor je als lid ook te hebben. Voor aspirant-leden heeft Rapide sticks ter beschikking gedurende de training.